Luksusowa odzież jest dla wielu osób rodzajem inwestycji

Okazuje się, że Polacy średnio interesują się modą. Większość z nas dokonuje przemyślanych zakupów odzieży lub obuwia, a prawie połowa nie wydaje na ten cel więcej niż 10 procent swoich miesięcznych zarobków. Przy wyborze kierujemy się przede wszystkim fasonem oraz ceną produktu. Ponadto ponad 40 procent konsumentów przyznaje, że kupuje odzież przynajmniej raz w miesiącu, a połowa z nich dokonała zakupu odzieży lub obuwia przez internet w ciągu ostatniego półrocza.

Modowe inspiracje

Polacy w umiarkowanym stopniu interesują się modą. Modowych inspiracji szukają przeglądając aktualne kolekcje firm odzieżowych. Co piąty Polak śledzi blogi modowe lub pokazy mody czy influencerów. Większość zachowuje dość zachowawczy styl ubierania się. Najchętniej wybierają styl codzienny – casualowy lub ponadczasowy, klasyczny. Zaledwie co ósma osoba stara się łączyć różne style, w zależności od pojawiających się trendów. Z kolei większość przedstawicieli branży uważa, że Polacy są coraz bardziej świadomymi konsumentami rynku fashion i zaczynają interesować się modą. Uważają, że Polacy szukają inspiracji głównie w prasie oraz oglądając programy telewizyjne.

10 procent miesięcznych zarobków 

Decyzja dotycząca zakupu ubrania lub obuwia jest zazwyczaj przemyślana – rzadko wiąże się z impulsem czy zachcianką, częściej jest konsekwencją konkretnej potrzeby. W związku z powyższym wybór odzieży związany jest przede wszystkim z jego jakością oraz atrakcyjną ceną. Blisko połowa Polaków na zakupy odzieżowe dla siebie przeznacza nie więcej niż 10 procent swoich miesięcznych zarobków netto. Najczęściej kupowane są rzeczy, które najszybciej się zużywają – czyli ubrania oraz bielizna. Zakupy obuwia dokonywane są sezonowo – raz na pół roku. Pozostałe elementy garderoby, akcesoria i dodatki, torby oraz biżuteria, nabywane są bardzo rzadko lub w ogóle. Ponad połowa badanych przedstawicieli branży fashion uważa, że Polacy kupują więcej, niż rok wcześniej

Nieliczny luksus w polskich szafach

Niecałe 30 procent Polaków posiada w swojej szafie rzecz, którą uważa za luksusową. Ci, którzy zdecydowali się na zakup takiego ubrania najczęściej wydali na nie maksymalnie 1000 złotych. Luksusowa odzież stanowi w pewien sposób inwestycję, stąd też dominacja okryć wierzchnich (szczególnie futer) oraz garniturów i sukienek.

Obuwie definiuje styl Polaków

Najważniejszym elementem ubioru zdaniem Polaków jest obuwie. Blisko 40 procent osób przykłada do niego uwagę kompletując swoją garderobę. Osoby preferujące styl biznesowy częściej niż pozostali kładą nacisk na zegarki, natomiast modne torebki definiują kobiecy, ponadczasowy styl ubierania się.

Nowoczesne technologie w służbie mody

70 procent Polaków nigdy nie skorzystało z nowoczesnych technologii w trakcie przeglądania oferty internetowych sklepów odzieżowych, takich jak np. internetowa przymierzalnia, cyfrowe lustro czy wirtualny stylista. Jedynie co czwartej osobie zdarzyło się oglądać produkty poprzez widok 360°. Większość firm działających w branży odzieżowej i obuwniczej wprowadza nowe technologie w procesy zarówno produkcji, jak i sprzedaży. W przypadku produkcji są to głównie nowoczesne maszyny pozwalające na automatyzację procesów. Technologie używane w sprzedaży to przede wszystkim obsługa zamówień poprzez różnego typu platformy e-commerce.

Raport KPMG w Polsce „Rynek mody w Polsce” powstał na podstawie badania przeprowadzonego przez konsumentów oraz firm produkujących odzież lub obuwie. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 543 dorosłych kobiet i mężczyzn z 10 największych miast w Polsce. Cały raport znajdziecie TUTAJ

Więcej ciekawostek nie tylko ze świata mody znajdziecie tutaj.