Jajka najlepiej ze wsi, warzywa i owoce z warzywniaka

Już 40 procent Polaków deklaruje, że przynajmniej raz w tygodniu kupuje produkt, który określa jako zdrową żywność. Najczęściej kupują ją w sklepach spożywczych, w tym w dyskontach i hipermarketach, a także robią zakupy bezpośrednio od rolników, na targowisku i ryneczku.

Respondenci, którzy wzięli udział w badaniu „Zwyczaje zakupowe i żywieniowe konsumentów” zdrową żywność określają jako: produkty z krótką listą składników, naturalne – jak najmniej przetworzone, bez konserwantów, bez fosforanów, produkowane z dala od głównych ciągów komunikacyjnych.

Zdrowa żywność to szersze pojęcie, obejmujące bardziej sposób żywienia niż konkretne produkty. Dotyczy również sposobu organizowania zakupów – rozdzielania rodzajów produktów na różne sklepy, czytania etykiet. Wszystko to ma na celu zapewnienie sobie poczucia, że zdrowo się odżywiamy. Ogólnopolskie badanie pokazało, że ponad 40 procent respondentów kupuje zdrową żywność przynajmniej raz w tygodniu, a tylko 10 procentnigdy tego nie robi.

Żywność kupujemy ze sprawdzonego źródła

Dla osób, które cenią szeroko rozumianą jakość i deklarują zdrowe zakupy, miejsce nabywania produktów jest uzależnione od kategorii zakupu. I tak, świeże mięso i wędliny kupowane są głównie w sklepie spożywczym ze stoiskiem mięsnym oraz sklepie specjalistycznym/u rzeźnika, jajka – od rolnika, ze wsi, z pewnego źródła, z kolei preferowanym miejscem dokonywania zakupu warzyw i owoców jest warzywniak. To najczęstsze i najbardziej pożądane miejsca dokonywania zakupu takich towarów. Konsumentom blisko jest zatem do idei uporządkowania łańcucha żywności od pola do stołu, transparentnych zasad produkcji czy też pochodzenia produktów. Osoby biorące udział w badaniu nie pozostają obojętni wobec polskości produktów i producentów. Jak wyjaśnia jeden z respondentów, liczy się polskie pochodzenie i bliskość zakładów produkcyjnych, co przekłada się na świeżość produktu. Badanie „Zwyczaje zakupowe i żywieniowe konsumentów” zostało przeprowadzone przez agencję badawczą MANDS na zlecenie De Heus.

ZOBACZ TAKŻE:

Pijąc przez słomkę szybciej się upijesz i inne alkohole mity