W Fabryce FSO powstanie Muzeum Motoryzacji

W muzeum będzie można zobaczyć klasyki motoryzacji, wśród których najwięcej będzie oczywiście polskich samochodów takich, jak: warszawa (M-20), syreny, maluchy, duże fiaty, polonezy, bo te były na polskich droga najpopularniejsze i te kochamy najbardziej. Ekspozycja ustawiona będzie na istniejących liniach produkcyjnych w hali, tak aby było to dla zwiedzającego niepowtarzalnym doświadczeniem zobaczyć klasyczne auta, ale także znaleźć się w sercu żerańskiego FSO i odczuć ogrom fabryki, gdzie zapach lakieru unosi się cały czas w powietrzu.

Spiritus movens jest Fundacja Ochrony Zabytków Przemysłu i Techniki, która w porozumieniu z Muzeum Skarb Narodu na terenie Fabryki Samochodów Osobowych FSO na warszawskim Żeraniu rozpoczęła prace przygotowawcze do otwarcia Muzeum Motoryzacji w Fabryce FSO, którego oficjalne otwarcie planowane jest w maju br. 

W muzeum będzie można zobaczyć klasyki motoryzacji, wśród których najwięcej będzie oczywiście polskich samochodów takich jak: warszawa (M-20), syreny, maluchy, duże Fiaty, polonezy, bo te były na polskich droga najpopularniejsze i te kochamy najbardziej. W stałej ekspozycji znajdą się także żuki, nysy, tarpany, ale także zagraniczne marki takie jak mercedes, BMW czy dord. Dla miłośników kina w muzeum zobaczyć będzie można DeLorean DMC-12 (z filmu „Powrót do przyszłości”), ale także nowojorską Yellow Taxi w unikatowej wersji kombi. Nie wszystkie auta będą utrzymane w idealnym stanie, ale wszystkie będą miały duszę i będą przywoływać wspomnienia. Na wystawie zostaną zaprezentowane też archiwa dokumentów – schematy silników, zdjęcia i mapy samochodowe a także wybrane wydania Gazety Zakładowej FSO – FAKTY i KALEJDOSKOP.

FSO, czyli kultowe miejsce na mapie Warszawy

Fabryka Samochodów Osobowych to już kultowe miejsce na mapie Warszawy i największa fabryka stolicy. Jej budowa na Żeraniu rozpoczęła się po II wojnie światowej, w lipcu 1948. Fabryka przygotowana była do produkcji Fiata 508 i 1100, ale w okresie „zimnej wojny” umowa z FIAT została zerwana i rząd postanowił kontynuować budowę fabryki i rozpocząć współpracę z nowym partnerem ZSRR. W styczniu 1950 roku podpisano polsko-radziecką umowę licencyjną na produkcję samochodu M-20 Pobieda, której pierwowzorem był Ford z 1927 roku. Po zakończeniu budowy FSO miała zdolność wytwórczą 25 tysięcy sztuk samochodów rocznie. Oficjalnym dniem „narodzin” Fabryki Samochodów Osobowych jest 6 listopada 1951 roku. Wtedy to z taśmy montażowej zjechał pierwszy samochód wyprodukowany w powojennej Polsce, nazwany Warszawa M-20. Jest to też historyczna data dla całego polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Od tej chwili bowiem rozpoczęła się seryjna – przemysłowa produkcja samochodów osobowych w Polsce.

Hala lakierni w której zorganizowana będzie ekspozycja to jeden z największych zakładów fabryki FSO, jej powierzchnia użytkowa wynosi to 61 tyś m2. Wystawa samochodów ustawiona będzie na istniejących liniach produkcyjnych w hali, tak aby było to dla zwiedzającego niepowtarzalnym doświadczeniem zobaczyć klasyczne auta, ale także znaleźć się w sercu żerańskiego FSO i odczuć ogrom fabryki, gdzie zapach lakieru unosi się cały czas w powietrzu.

Dodatkowo w Muzeum planujemy organizować imprezy specjalne o tematyce motoryzacyjnej, w których prezentowane będą pojedyncze kultowe auta, będzie można spotkać się z gośćmi świata motoryzacji z kraju i zagranicy.

ZOBACZ TAKŻE:

Amator “Szybkich i Wściekłych” złapany po “skatowaniu” poldka

Źródło Fozpit.org, fot.Marek Argent/Wikimedia