24 lata podziemnych podróży

7 kwietnia to dla Warszawy dość szczególny dzień. Choć zapewne mało osób kojarzy co wydarzyło się tego dnia. Jednak jeśli do tego dodamy rok, 1995 to już spora część warszawiaków zacznie kojarzyć. Tak, dokładnie 24 lata temu uruchomiono w Warszawie pierwszy fragment I linii metra.

Historia budowy metra w Warszawie była bardzo kręta. Już przed II Wojną Światową powstały pierwsze plany stworzenia kolei podziemnej. W 1938 roku rozpoczęto badania geologiczne, poprzedzające budowę. Działania wojenne zupełnie zatrzymały te prace, ale nie samą ideę. Już w 1950 roku ponownie ogłoszono przygotowania do budowy metra. Tym razem planowano wybudować metro głębokie (w stylu moskiewskim). Metro miało połączyć plac Wilsona (wtedy plac Komuny Paryskiej) z placem Unii Lubelskiej z odgałęzieniem pod Wisłą w kierunku Dworca Wileńskiego. Prace trwały do 1953 roku. Wydrążono nawet ponad kilometrowy odcinek i zbudowano kilka innych obiektów. Ostatecznie pod koniec lat 50 ze względu na rosnące koszty budowę wstrzymano.

https://www.facebook.com/metro.warszawa/photos/a.416112938490954/1797858876983013/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARCK6x1wZuc0rXeMSXA445XEPamBFr5ARQwE2NPxMwg5fWPlzxjvRd5w1okf3nttH1_FbInOqzltzxeXLuGlvEOz82OMgWLYGB_cqnlo392ADZHa-xf2ePl_G0aq6vPYHI1YBaTy5-W98UakWZRBsENWA5WFCT5316601cCrAAGhORlGKaPJl372e225dVPZ-16sewQism7F_FGPZ854xIUOa8hgxRDS9K7ClosK2R4uhvRvrDTYlCXnolsCI_Nxge259SD5jTHbi9FPywdyjt31SkrhZOu5Uzm8s464GvnjpNoZ6Fi6QtlsDOOa4dgJVKj_tdhx5zpqa9nw4FtsQJy3bQ&__tn__=-R

Ponownie plany budowy kolei podziemnej w stolicy pojawiły się w latach 70. Ostatecznie w 1982 roku rząd podpisał umowę z ZSRR o pomocy przy budowie metra w Warszawie. Budowa metra z Ursynowa w kierunku centrum miasta oficjalnie ruszyła 15 kwietnia 1983 roku.

Zmiany ustrojowe po raz kolejny przystopowały inwestycję. Jednak ostatecznie 7 kwietnia 1995 roku po jedenastu latach budowy udało się otworzyć pierwszy odcinek metra od stacji Kabaty do stacji Politechnika, łącznie 11 stacji połączonych dwoma tunelami, każdy o długości 11 kilometrów. Co ciekawe w pierwszym okresie metrem można było jeździć praktycznie za darmo. Wystarczyło wcześniej skasować bilet w innym środku komunikacji miejskiej. Tak jak w autobusach i tramwajach kasowniki w metrze dziurkowały bilety.

https://www.facebook.com/historiametra/photos/a.1562108674054392/2263639663901286/?type=3&__xts__%5B0%5D=68.ARAuEPdZeUuwFAdOV6qELe7vfixs7XpU4ohSHkEOKLT5gbq4FbtTwlnNpGwcTqNRpkdBJ4GmxsqrVh0LbDYEqkoKtLHnO5MXD6CIpCebZT0UFjKb-G514zkyN-nkktCwCAI1aBSelf32J5TYgMfq70mMFDYBTJvp1pLYNgfWHezaVGV9Z6Wnll6dMSo_HePVPovE75_P_cPDr_nrp4d6LUgNld7JHYOjFlLzfSvV6Ar69F9TveAOFXoa5nTqL6WxypIbJOcoQC5qRP55hz21cQQueuVEUPGCETrCQurfPXk5QWiGN9sAgx4fZdG64zjD2G6odx18w2GIIuR5Bh1Akv-oxMVZ&__tn__=-R

Budowę pierwszej linii metra ostatecznie ukończono w 2008 roku choć cały czas w pełni nie zrealizowano planów. Podczas budowy z powodów oszczędnościowych zrezygnowano z budowy dwóch stacji, Plac Konstytucji oraz Muranów.

Obecnie w Warszawie funkcjonują dwie linie metra, pierwsza o długości 23 kilometrów, oraz druga o długości prawie 7 kilometrów. Linia M2 jest w trakcie rozbudowy. Jeszcze w tym roku zostaną oddane do użytku trzy stacje, a w następnym kolejne trzy. Docelowo druga linia metra będzie mieć 31 km i dokładnie tyle samo stacji co pierwsza linia, czyli 21.

Codziennie z linii M1 korzysta ponad 500 tysięcy pasażerów, a z linii M2 korzysta ponad 150 tysięcy pasażerów. Choć w porównaniu do największych systemów kolei podziemnej to bardzo niewiele. Najwięcej tuneli metra znajduje się w Szanghaju, niemal 600 kilometrów, a dziennie korzysta z nich około 10 mln pasażerów.  Jaka przyszłość czeka warszawskie metro? Politycy przedstawiają propozycje kolejnych linii metra choć obecnie poza planowanym krótkim odcinkiem trzeciej linii nie istnieją żadne konkretne pomysły jego rozbudowy. Być może szybciej powstanie metro w Krakowie, który od kilku lat przygotowuje się do budowy jednej linii.