Nastoletnie gwiazdy internetu. Im więcej fanów – tym wyższa wartość kontraktów

Pewny siebie, cierpliwy, zdyscyplinowany, zadowolony z popularności i odpowiedzialny wobec odbiorców – taki obraz młodego internetowego twórcy wyłania z się z badań NASK, przeprowadzonych wśród młodzieży, publikującej swoje materiały w sieci. Swoją działalność traktują poważnie, bo chociaż jest absorbująca i wymaga wysiłku, to daje też liczne korzyści.

– Zaczyna się od sporadycznych postów w social media, zdjęć lub wideo, związanych z jakąś pasją lub doświadczeniem. Impulsem do rozpoczęcia działalności są najczęściej słowa zachęty ze strony rówieśników: „namówił mnie kolega”, „zachęciła mnie najlepsza przyjaciółka”, „stwierdził, że zrobiłem kawał dobrej roboty i powinienem się podzielić tym ze światem” – opowiadali badaczom twórcy.

Jak dodawali, wsparcie otoczenia pomaga również przezwyciężyć trudności i zaangażować się w systematyczne działania online. Niezależnie od tego czy tematem jest moda, podróże, kuchnia, sztuka czy sport, internetowe publikacje żyją dzięki wsparciu swoich fanów.

Nasi rozmówcy podkreślali zgodnie – kontakt z publicznością, pozytywna reakcja odbiorców są dla nich kluczowe. Serdeczne i bliskie relacje z odbiorcami motywują, inspirują do dalszych działań, wręcz nadają sens ich działaniom. Szczególnie ważną rolę odgrywają osobiste podziękowania obserwatorów – mówi współautorka raportu Anna Borkowska Kierownik Zespołu Edukacji i Szkoleń w NASK. – Jednocześnie, z badań wynika, że twórcy, nawet jeśli uznają swoją działalność za hobby, to do relacji i fanami podchodzą bardzo poważnie. Reagują na zgłaszane przez nich potrzeby dotyczące uzupełnienia treści na blogu lub kanale, odpowiadają na pytania, pomagają poszukiwać informacji, doradzają. Odpowiadając na pytania w badaniu mówili: „Bardzo liczę się z ich zdaniem, dlatego jeżeli poproszą mnie oni o poruszenie jakiegoś tematu, staram się wyczerpać wszystkie informacje, aby udzielić im jak najbardziej wyczerpującej i zwięzłej odpowiedzi”; „Odpisuję nawet, jak mam gorszy dzień, bo brak odpowiedzi to brak szacunku dla odbiorcy – dodaje.

Niestety, twórcy nie spotykają się wyłącznie z entuzjazmem i konstruktywną krytyką. Powszechny jest też hejt. 

Pieniądze, które zarabiają popularni blogerzy to zwykle kontrakty reklamowe z firmami oferującymi produkty z branży powiązanej z tematyką bloga. Im więcej fanów – tym wyższa wartość kontraktów. Więc nastoletni twórca może cieszyć się jednocześnie sławą i niezłymi dochodami. To powody do radości, ale też wyzwanie, np. dla szkoły, do której miałaby trafić uczennica lub uczeń, który wśród rówieśników jest gwiazdą.

Twórczość w internecie może zacząć każdy – zgodnie twierdzą przebadani młodzi ludzie. Nie trzeba mieć dużo pieniędzy, ani znajomości. Podstawą jest oryginalny pomysł i wytrwałość.

Raport „Pozytywny internet i jego młodzi twórcy. Dobre i złe wiadomości z badań jakościowych” pod redakcją prof. UAM dr hab. Jacka Pyżalskiego powstał w oparciu o wyniki badania z udziałem 100 młodych internautów (w wieku 13–18 lat) wykazujących ponadprzeciętną publiczną aktywność online o pozytywnym charakterze. Cały raport jest dostępny na stronie internetowej Akademii NASK.

Fot. główne ma charakter poglądowy

ZOBACZ TAKŻE:

Jak to bywa z prawdą w wirtualnym świecie