Polacy kochają słodycze

Nasze przywiązanie do spożywania czekolady nie słabnie, a jej produkcja w Polsce z każdym rokiem wzrasta. Jemy wiele słodyczy, najczęściej dla przyjemności lub na poprawę humoru. Mimo rosnącego rynku przekąsek bezcukrowych, jesteśmy tradycjonalistami i chętnie sięgamy po klasyczne łakocie, które sprzedawane są na naszym rynku w miliardowych ilościach. Kto je kupuje i co warunkuje słodkie decyzje zakupowe polskich konsumentów?

W zeszłym roku Polacy kupili około 4,2 mld słodyczy. Mimo, iż liczba ta robi wrażenie, to gdy porównamy nasze wyniki z tymi na rynkach zagranicznych okazuje się, że wcale nie jesteśmy w ścisłej czołówce. Jednym z głównych powodów, dla których sięgamy po słodkie przekąski, jest po prostu osobista przyjemność. Z badań Nielsena wynika, że taki powód deklaruje aż 79% z nas. Polacy jedzą słodycze także na poprawę nastroju. Traktują je jako antidotum na tzw. „gorsze dni”. Zmienia się jednak świadomość konsumentów i na przestrzeni ostatnich lat próbują kontrolować ilość zjadanych smakołyków. Dlatego też coraz częściej decydują się na zakup produktów w mniejszych opakowaniach.

Najchętniej wybierane słodkości

Trendy te potwierdzają badania. Według danych Nielsena ponad połowa sprzedawanych w Polsce słodyczy to produkty o wadze poniżej 50 gram. Z raportu wynika także, że aż 1/4 konsumentów przyznaje, że to właśnie niewielkie porcje pomagają im kontrolować ilość spożywanych kalorii. Jeśli natomiast chodzi o preferencje smakowe konsumentów to do najchętniej wybieranych przysmaków należą ciastka, czekolada i praliny, a także cukierki oraz batony. Gusta klientów wypływają na rynek, co widać chociażby w przypadku czekolady. Z danych GUS wynika, że jej produkcja w marcu 2019 r., w stosunku do roku 2018 wzrosła o 4% (37,9 tys. ton). Oczywiście, w Polsce rozwija się również trend batonów musli i słodyczy specjalistycznych, po które klienci sięgają szukając m.in. nowych kompozycji smakowych jednak popularność tych produktów wciąż ustępuje tradycyjnym preferencjom zakupowym Polaków.

Słodko, kolorowo i bez zbędnych kalorii ;-)

Słodki potencjał

Polski rynek słodyczy osiągnął w zeszłym roku wartość 12,3 mld złotych i zdaniem ekspertów będzie nadal rósł. Polacy często i chętnie kupują słodycze, a mimo to konsumują ich trzy razy mniej niż mieszkańcy innych krajów europejskich (np. Niemcy). Wzrost spożycia słodyczy w Polsce stale wpływa na rozwój całej branży, szczególnie że wciąż pojawiają się nowe trendy, takie jak np. bite-sizes (drobne przekąski w mniejszych opakowaniach), czy słodycze specjalistyczne, których kaloryczność udało się zredukować.

Źródło: informacje prasowe Synertime