W Internecie, podobnie jak w „prawdziwym” życiu, istnieją pewne reguły porozumiewania się z innymi. Warto je sobie przypomnieć (i stosować). Poznaj netykietę, czyli rodzaj niepisanych, ale przyjętych i przestrzeganych przez internautów zasad komunikowania się m.in. na portalach społecznościowych. To taki internetowy savoire-vivre. Bzdura? Jeśli nie przestrzegasz tych reguł, do gry może wkroczyć administrator i np. zablokować Ci dostęp do niektórych usług.
– Traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany – tę zasadę powinniśmy stosować w praktyce tak w życiu realnym, jak i wirtualnym. Dlaczego to takie ważne? Dlatego, że to jak się zachowujemy, co i jak piszemy w Internecie, ma znaczenie. Stosowanie dobrych praktyk buduje kulturę bezpiecznej sieci – mówi Anna Borkowska z Akademii NASK.
Netykieta to nic trudnego. Warto pamiętać o kilku zasadach:
* Wyrażaj się jasno i precyzyjnie,
* Szanuj innych,
* Bądź uprzejmy i profesjonalny.
Jasno i precyzyjnie, czyli jak? Przede wszystkim dbaj o staranny język – stosuj ortograficzne, gramatyczne i stylistyczne zasady. Ponadto, pisz na temat, rzeczowo i konkretnie. Lubisz emotikony? Kto nie lubi… ;-) <3 Pamiętaj jednak, aby z nimi nie przesadzać. Używaj ich tylko w nieformalnych kontaktach.
Szanuj innych, czyli staraj się wyrażać swoje opinie kulturalnie. Jeśli cytujesz czyjeś słowa, pamiętaj o podaniu autora. Jeśli prowadzisz bloga lub stronę internetową i chcesz opublikować tam czyjeś zdjęcia lub bezpośrednie linki – zadbaj o zdobycie na to zgody.
A teraz najważniejsze:
* Nie obrażaj,
* Nie używaj wulgaryzmów,
* Nie trolluj, czyli nie prowokuj innych tylko po to, by ich zdenerwować lub wywołać bezcelową dyskusję,
* Nie spamuj – nie rozsyłaj niechcianych wiadomości bez uzyskania zgody odbiorcy,
* Nie kradnij czyjejś własności intelektualnej,
* Nie lajkuj stron/zdjęć/postów, które krzywdzą innych.
Z wyrazami szacunku
– Zachowujmy się w sieci tak samo, jak w osobistym kontakcie. Warto pamiętać o przedstawianiu się i o formach grzecznościowych – wyjaśnia Marta Witkowska z Akademii NASK. – Uważajmy też na żarty – nie każdy ma podobne do naszego poczucie humoru. Jeśli ktoś słabiej radzi sobie w sieci, nie krytykujmy i nie wyśmiewajmy go. Wręcz przeciwnie – bądźmy pomocni – dodaje ekspertka.
Czy wiesz, że używanie wielkich liter w internetowej dyskusji traktowane jest jako krzyk? Dlatego – unikaj tego.
A co w Internecie oznacza „być profesjonalnym”? Zacznij od szanowania swojej i innych prywatności – pomyśl i/lub zapytaj o zgodę, jeśli chcesz upublicznić jakąś informację. Dbaj o porządek na swoich profilach w mediach społecznościowych czy blogu – usuwaj np. nieaktualne linki, sprawdzaj źródła informacji. Usuwaj z sieci blogi/strony/konta, których nie używasz.
A teraz absolutna podstawa:
* Nie plotkuj,
* Nie zaśmiecaj konta, bloga, maila drugiej osoby spamem,
* Nie flooduj, czyli unikaj wielokrotnego wysyłania wiadomości, powtarzania znaków, emotikonów, czyli zalewania i zaśmiecania sieci niepotrzebnymi treściami,
* Nie rozpowszechniaj nieprawdziwych informacji.
A jeśli widzisz, że ktoś łamie te zasady – a nawet prawo – działaj. Pierwszy ruch – zgłaszaj to administratorowi strony. Jeżeli sprawa jest poważniejsza, poinformuj o tym odpowiednie osoby.
Jeśli zaobserwujesz niepokojące zjawiska, nie wahaj się i tym poinformować:
* incydent.cert.pl – tutaj zgłaszaj incydenty naruszające bezpieczeństwo w sieci,
* dyzurnet.pl – tutaj przyjmowane są zgłoszenia dotyczące nielegalnych treści w Internecie.
ZOBACZ TAKŻE:
Sezon festiwalowy rozpoczęty! – sprawdź, na co uważać w sieci
Fot. ma charakter poglądowy. Źródło: Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych”.