Kibic na stadionie czy przed telewizorem?

Z badań przeprowadzonych wynika, że dla aż 86 procent najzagorzalszych fanów sportu atmosfera na stadionach jest satysfakcjonująca. Jednak kluby sportowe muszą walczyć o widzów na trybunach z uwagi na konkurencję w postaci co raz lepszego przekazu w mediach. Kibiców na stadiony mogą przyciągnąć unikalne, nowe doświadczenia.

Aby zdobyć i utrzymać fanów operatorzy stadionów muszą nie tylko zaspokajać ich podstawowe potrzeby i oczekiwania, ale także oferować unikalne doświadczenia, dla których kibice zrezygnują z oglądania meczów przed telewizorem. Z raportu firmy doradczej Deloitte „The stadium experience keeping sports fans engaged and loyal” wynika, że najważniejszą kwestią dla fanów sportu jest identyfikacja z zespołem. I choć to starsi kibice, którzy dorastali jeszcze przed erą Internetu, przywiązują do niej o około 30 proc. większą wagę niż Millenialsi, to jednak osoby urodzone w 80. i 90. latach XX wieku mają większe szanse, by wejść do grupy najbardziej zagorzałych i najwierniejszych fanów.

Deloitte przeprowadził ankietę wśród ponad 15 tys. kibiców sportu w Stanach Zjednoczonych w siedmiu największych ligach: MLB, MLS, NASCAR, NBA, NFL, NHL i WNBA. W badaniu firma wyróżniła zwykłych fanów, którzy okazjonalnie oglądają mecze i tych najbardziej zafascynowanych daną konkurencją i drużyną, której kibicują.

Gra o kibica

Stadiony zmagają się z coraz większą konkurencją ze strony kibicowania w domowym zaciszu, czyli coraz lepszych opcji oglądania rozgrywek sportowych w domu, wykorzystujących doskonałej jakości obraz i dźwięk oraz możliwości rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości. Jednocześnie wizyty na stadionie oznaczają wysokie koszty i wymagają poświęcenia czasu. W rezultacie, podczas gdy za sprawą wysokich cen biletów przychody zespołów stale rosną, frekwencja na stadionach nie wzrasta, a w przypadku niektórych lig, jest coraz niższa.

W badaniu Deloitte widoczne są cztery podstawowe i niezmienne kategorie potrzeb kibiców, niezależne od poziomu ich zaangażowania w grę. Oczekują oni, że stadion będzie bezpieczny, wygodny i czysty. Zależy im także na tym, aby widok z trybun odpowiadał ich oczekiwaniom. Istotna jest również jakościowa gry i ekscytująca atmosfera. Te podstawowe oczekiwania są o 50 proc. ważniejsze niż każde inne stadionowe doświadczenie, jak na przykład łatwość dotarcia na miejsce czy poruszania się po nim.

 Z tych czterech oczekiwań zdecydowanie najważniejszy dla kibiców, zarówno tych mniej zaangażowanych jak i najzagorzalszych, jest jakość odbioru meczu z zajmowanego miejsca na stadionie. W większości kibice są zadowoleni z poziomu realizacji ich potrzeb przez zarządców stadionów, to co daje największą satysfakcję to unikatowa atmosfera podczas meczu. Tego zdania jest aż 86 proc. najbardziej zagorzałych kibiców i aż 78 proc. zwykłych fanów sportu. Warto też zauważyć, że ogólny poziom satysfakcji jest niższy w grupie zwykłych kibiców, to pokazuje że jest jeszcze potencjał na zwiększanie lojalności i zaangażowania tej grupy – podkreśla Jan Kisielewski z Deloitte.

Na szczególną uwagę zasługuje stosunek cen na stadionach do jakości oferowanych na nich produktów. To częsty powód skarg kibiców i jednocześnie źródło najmniejszej satysfakcji. Ceny na stadionie są zdecydowanie najważniejsze dla ich stałych bywalców. Poziom satysfakcji w ich przypadku wynosi 46 proc., podczas gdy jedynie 35 proc. w przypadku okazjonalnych kibiców sportu.

Eksperci Deloitte wyróżnili także potrzeby typowe dla współczesnych kibiców, z których najważniejsza okazuje się być identyfikacja z zespołem. Różni się ona w zależności od grupy wiekowej. Kibice powyżej 55 roku życia, którzy dorastali w erze bez Internetu, przywiązują o około 30 proc. większą wagę do identyfikowania się ze swoją drużyną niż Millenialsi. To pokazuje, że aby zwiększyć frekwencję na stadionach w przyszłości, już dziś należy wziąć pod uwagę przyszłe pokolenia, przewidując ich potrzeby i oczekiwania. Millenialsi mają o 7 proc. większe szanse niż kolejne pokolenie na zostanie najbardziej zaangażowanymi kibicami w przyszłości dla których istotne jest przeżywanie unikalnych doświadczeń na stadionie, najlepiej takich, które odpowiadają ich osobistym zainteresowaniom. Doceniają także możliwość rozrywki na żywo przed, w trakcie i po meczu, oraz przebywanie na trybunach z kibicami tej samej drużyny.

 Operatorzy nowoczesnych stadionów muszą odpowiadać na te potrzeby, nie zapominając jednocześnie o lojalności wobec starszego pokolenia. Z naszych badań przeprowadzonych w USA wynika, że wysiłki na rzecz dostarczenia oczekiwanych przez kibiców usług i produktów w związku z wizyta na stadionie wciąż nie są wystarczające, a przeciętne zadowolenie z tych elementów wynosi około 55 procent – wyjaśnia Przemysław Zawadzki z Deloitte.

Lista rzeczy do zrobienia

Na listach potrzeb kibiców wyróżnia się niska pozycja możliwości korzystania z telefonów komórkowych i aplikacji, dostęp do Wi-Fi i spersonalizowana uwaga członków personelu stadionu. Jednocześnie zadowolenie z realizacji tych oczekiwań należało do najniższych w ankiecie i wynosiło około 40 proc. To połączenie niskiej ważności i małej satysfakcji sugeruje, że doświadczenie mobilne nie zostało jeszcze właściwie dostosowane do oczekiwań fanów sportu, ale tym samym stwarza pole do działań. Zespoły i ligi mają okazję wprowadzać innowacje i propozycje dla tych fanów, którzy sami jeszcze nie wiedzą dokładnie czego oczekują, a także przyciągnąć uwagę kibiców między rozgrywkami czy podczas przerw w grze.

Potencjał do wykorzystania

Doświadczenia polskiego kibica są odmienne w stosunku do fanów sportu w USA. Ligi zawodowe w Europie i Stanach Zjednoczonych charakteryzują się innymi modelami biznesowymi, dlatego porównując doświadczenia odbiorców widowisk sportowych należy zwrócić szczególna uwagę na uwarunkowania rynkowe i kulturowe.

– Powinniśmy czerpać raczej ze wzorców lepszych sportowo lig zachodniej Europy, gdzie kultura kibicowania jest bardziej zbliżona do tego, co widzimy na polskich stadionach. W ostatnich latach jakość widowisk sportowych oglądanych bezpośrednio na stadionach w Polsce jest coraz wyższa, jednak aby utrzymać pozytywny trend kluby powinny aktywizować kibica w jeszcze większym stopniu – mówi Paweł Jakóbik z Deloitte.

W ostatniej dekadzie w Polsce powstało kilkanaście nowoczesnych obiektów sportowych, co oznacza, że coraz więcej klubów posiada narzędzie do wysokiej jakości obsługi fanów na stadionie. Kluby, jak i organizacje zarządzające rozgrywkami podejmują coraz więcej działań w obszarze technologii w celu zwiększenia atrakcyjności wydarzeń sportowych. Na rynku dostępna jest na przykład oficjalna aplikacja mobilna piłkarskiej Ekstraklasy, która pozwala komentować przebieg meczów w czasie rzeczywistym. Wykorzystanie nowych technologii w połączeniu z nowoczesnymi obiektami powinno zachęcić istniejących oraz nowych fanów sportu do przyjścia na stadion, kosztem transmisji telewizyjnych.