Podróż z książką za jeden uśmiech

Lubisz czytać w podróży? Już nie musisz zabierać ze sobą czytnika e-booków czy pakować książek do walizki. PKP przygotowało alternatywę dla wszystkich pasażerów. Na jedenastu największych dworcach w Polsce działają punkty bookcrossingowe, w których można bezpłatnie wypożyczyć książkę i zabrać ją w podróż lub zostawić tam już przeczytaną lekturę, aby mogli skorzystać z niej inni.

Stanowiska bookcrosingu znajdują się w InfoDworcach, czyli w oznaczonych punktach obsługi klienta na strategicznych stacjach kolejowych. Jeden z nich funkcjonuje na Dworcu Gdynia Główna. Półki z książkami można znaleźć na dworcach w: Gdańsku, Gdyni, Bydgoszczy, Katowicach, Krakowie, Łodzi Fabrycznej, Warszawie (wszystkie trzy stacje: Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia), we Wrocławiu oraz Poznaniu. Znajdują się one w specjalnych punktach obsługi dla pasażerów tzw. InfoDworcach. Biura są czynne w godz. 7-21. Wyjątek to punkt zlokalizowany na dworcu w Łodzi Fabrycznej. Jego godziny otwarcia to 10-18. Biura pracują również w święta będące ustawowo dniami wolnymi od pracy.

Jak wybrać się w podróż z dworcową książką? Wypożyczanie działa na zasadach bookcrossingu. Nie trzeba korzystać z żadnej aplikacji czy zakładać konta bibliotecznego. Wystarczy wejść do jednego z wyżej wymienionych punktów informacyjnych i zabrać ze sobą w drogę wybrany, spośród dostępnych pozycji, tytuł. Można też zostawić w nim przeczytane książki – te, które wzięliśmy w podróż na innym dworcu lub własne. Co ważne, z oferty może skorzystać naprawdę każdy. Książek nie trzeba bowiem zwracać tylko w miastach, gdzie działają InfoDworce. Jeśli ktoś jedzie do innego miejsca, powinien oddać przeczytaną pozycję w dowolnym punkcie bookcrossingu, działającym w danej miejscowości. Brak formalności sprawia, że książkę można z łatwością wypożyczyć nawet wtedy, gdy pasażer spieszymy się na pociąg. To również doskonała okazja, Aby czas podróży spędzić bez smartfonu.

W InfoDworcach można jednak nie tylko skorzystać z bookcrossingowych półek. Punkty te oferują także inne usługi. Można w nich uzyskać informacje m.in.: o dworcu oraz topografii danego miasta, komunikacji miejskiej i atrakcjach turystycznych. Pracownicy biura chętnie pomogą też w obsłudze urządzeń znajdujących się na stacji oraz doradzą, co zrobić w przypadku zagubionego bagażu. Jest tam również usługa tłumacza języka migowego. Szczegółowe informacje są dostępne tutaj.

ZOBACZ TAKŻE:

Plażowy bookcrossing cieszy się sporym zainteresowaniem

Fot. główne ma charakter poglądowy. Źródło, fot. w tekście Gdynia.pl.