Tuczące i pospolite? A skąd! To skarbnica zdrowia!

Kartofel na Śląsku, pyra w Wielkopolsce, grula dla górali, bulwa na Kaszubach i rzepa na zachodnim Podhalu. Bez względu na przyjętą nazwę, tego warzywa nikomu przedstawiać nie trzeba! Od wieków króluje na polskich stołach. I nie bez powodu. 

– To skarbnica cennych witamin, minerałów oraz potrzebnych do życia składników odżywczych. Dodaje energii, pomaga w walce z niektórymi schorzeniami, no i jest po prostu smaczny! Warto, aby ziemniak znalazł się w naszej codziennej diecie! – radzi Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Ziemniaki trafiają na nasze talerze w różnych postaciach. Jako dodatek do obiadów, sałatek, a nawet danie główne. Liczy się pomysłowość, no i przekonanie, że ziemniaki to nie tuczące, pospolite warzywo, ale wartościowy, korzystny dla zdrowia i
urody dar natury! Warto pamiętać, że zawarte w ziemniakach składniki wykorzystywane są także w kosmetologii! Nic tylko korzystać!

– Ziemniaki zawierają znaczące ilości witaminy C, grupy B, błonnik pokarmowy (zapewniający właściwą pracę układu trawiennego oraz dający uczucie sytości na długo), magnez, potas (regulujący prawidłową pracę układu sercowo-naczyniowego), fosfor. Są bogate w białka i węglowodany, które pozwalają odbudować rezerwy energii, a także – co ciekawe – korzystnie wpływają na nasze samopoczucie (zwiększają poziom hormonu szczęścia). Zawarte w ziemniakach składniki pomagają w obniżeniu ciśnienia krwi, dbają o zdrowie skóry i prawidłowe funkcjonowanie wzroku. Zapobiegają także mutacji komórek nowotworowych, dlatego warto po nie sięgać w ramach profilaktyki –  przypominają lekarze PPOZ.

To uniwersalne warzywo sprawdza się także jako naturalny kosmetyk. Sok pozyskany w sokowirówce (a następnie zagotowany) ma właściwości przeciwzapalnie i neutralizuje szkodliwe działanie wolnych rodników, opóźniając w ten sposób procesy starzenia się skóry. Sok może być także wykorzystywany w pielęgnacji włosów (oczyszcza skórę głowy)

Ziemniaki – co warto jeszcze o nich wiedzieć?

  • Wczesne nie nadają się do dłuższego przechowywania, ponieważ tracą smak i szybko więdną. Późniejsze odmiany należy gromadzić w suchym i zabezpieczonym przed mrozem pomieszczeniu (najdłużej do pół roku).Do przechowywania najlepiej nadają się przewiewne skrzynie.
  • Ziemniaki mają stosunkowo niewiele, bo tylko ok. 80 kcal w 100 gramach (jedna torebka kaszy o tej samej wadze to około 350 kcal).
  • Ziemniaków nie należy obierać zbyt grubo, gdyż większość cennych składników mineralnych i witamin znajduje się tuż pod skórką.
  • Ziemniaków nie należy zbyt długo moczyć w wodzie, gdyż „wyciąga” z nich wartości odżywcze, najlepiej wrzucić je do osolonej wrzącej wody lub gotować na parze.
  • To warzywo „bezpieczne” dla niemowląt oraz kobiet w ciąży i karmiących.
  • Ziemniaki można przyrządzać na tysiące sposobów: w piekarniku, na ognisku, w wodzie. Świetnie smakują z koperkiem, jajkiem sadzonym, kefirem, gzikiem albo z mięsem. Doskonale sprawdzają się z w zupach i sałatkach.

Pomóżmy ptakom przetrwać zimę. Zróbmy to mądrze

Fot. ma charakter poglądowy. Źródło mat. prasowe PPOZ

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *