Maszyniści nie będą już trąbić przed każdym przejazdem

Do tej pory maszyniści pociągów musieli trąbić przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym, a to powodowało, że mieszkańcy okolic linii kolejowych ciągli skarżyli się na uciążliwy hałas. Teraz ma się to zmienić, bo minister infrastruktury podpisał nowelizację rozporządzenia w w zakresie stosowania sygnału Rp 1 „Baczność”.

Zgodnie z dotychczasowymi przepisami maszyniści pociągów byli zobowiązani podawać sygnał Rp 1 „Baczność” przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym, niezależenie od kategorii przejazdu, związanej z rodzajem wyposażenia przejazdu w urządzenia zabezpieczające. Skutkowało to stale narastającą liczbą skarg mieszkańców okolic linii kolejowych na uciążliwy hałas.

Nowelizacja zakłada, że maszyniści pociągów nie będą podawać sygnału Rp 1 „Baczność” przed najlepiej zabezpieczonymi przejazdami kolejowo-drogowymi, czyli wyposażonymi w półsamoczynny lub samoczynny system przejazdowy zabezpieczający całą szerokość przejazdu i powiązany z urządzeniami stacyjnymi lub uzależniony od nich, z wyjątkiem spostrzeżenia przez maszynistów sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa.

Na początek nowe przepisy obejmą ponad 750 przejazdów kolejowo-drogowych, natomiast w związku z realizacją inwestycji ujętych w Krajowym Planie Kolejowym liczba przejazdów kolejowo-drogowych, które obejmą nowe przepisy, będzie się sukcesywnie zwiększać.

– Najważniejszym celem tej zmiany jest poprawa standardu życia jak największej liczbie mieszkańców okolic skrzyżowań dróg kołowych z liniami kolejowymi poprzez sukcesywne eliminowanie uciążliwego hałasu trąbiących pociągów, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa na tych skrzyżowaniach – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Rozporządzenie zostało podpisane pod koniec listopada i wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Nastolatki dla “zabawy” przebiegały przed… nadjeżdżającym pociągiem (film)

Fot. ma charakter poglądowy. Źródło gov.pl