Polskie firmy meblarskie ruszają na podbój Stanów Zjednoczonych

Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli zrzesza polskie firmy z branży meblarskiej. Jej misją jest integracja branży meblarskiej, uczestnictwo w kształtowaniu jej rozwoju oraz promowanie polskich mebli w kraju i na świecie. Właśnie to ma na celu nowy projekt Izby – wspólny udział polskich producentów mebli w jednych z największych na świecie targach meblowych High Point Market w Karolinie Północnej w Stanach Zjednoczonych.

Projekt koncentruje się na dorobku i osiągnięciach polskich przedsiębiorców, rzemieślników oraz projektantów, którzy wspólnie osiągnęli szóste na świecie miejsce pod względem wartości produkcji mebli oraz, jak wskazują prognozy na rok 2019, wysokie drugie pod względem wartości eksportu. Mimo tego niewątpliwego sukcesu wizerunek polskiego meblarstwa na świecie koncentruje się na niskiej cenie i wysokiej jakości. Zagraniczni odbiorcy nie znają rodowodu ani historii branży meblowej w Polsce. Natomiast polscy przedsiębiorcy, skoncentrowani na utrzymaniu międzynarodowej konkurencyjności, nie są w stanie wziąć na siebie więcej wysiłku do budowania silnej polskiej marki.

W grupie siła

Dialog z branżą wskazał, że kluczem do budowy wizerunku marki jest organizacja narodowych stoisk na najważniejszych targach meblowych, lecz obecne programy nie dają takiej możliwości. Z uwagi na rozdrobnienie firmy nie mają wystarczającej siły, aby walczyć o markę. Dlatego właśnie narodził się pomysł na wspólne stoisko i prezentację produktów polskich producentów podczas trzech edycji targów High Point w Karolinie Północnej w Stanach Zjednoczonych (kwiecień i październik 2020, kwiecień 2021), co pozwoli na systematyczne zbudowanie relacji z partnerami biznesowymi i pozytywnego wizerunku polskiej branży meblarskiej.

Wybraliśmy Stany Zjednoczone, bo to właśnie na tym rynku potrzebujemy zaprezentować firmy z Polski jako silną grupę – powiedział Jan Szynaka, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli. – To także nowy model promocji, który pozwala połączyć potencjał firm z budowaniem wizerunku Polski jako kraju oferującego markowe produkty

Polski przemysł meblowy w liczbach

W 2019 roku polskie meble wypracują wartość produkcji sprzedanej przekraczającą 51 mld zł, co zapewni Polsce 6. miejsce na świecie w rankingu producentów. Jednocześnie 90% polskich mebli zostanie wyeksportowane, co zapewni Polsce 2. miejsce na świecie (ranking eksporterów) za Chinami, a przed Niemcami i Włochami. W branży meblarskiej pracuje obecnie około 200 tysięcy osób w ponad 28 tysiącach firm. Sukces branży meblarskiej to pracowitość, gościnność i solidarność Polaków w odniesieniu do partnerów z całego świata, którzy od ponad 130 lat nabywają meble z Polski, lokują tu produkcję, nawiązują partnerskie relacje. Wiele dziś funkcjonujących firm działa od lat 80. XIX wieku. Wreszcie dzisiejsza pozycja Polski na świecie to zasługa projektantów i architektów nagradzanych w krajowych i międzynarodowych konkursach wzorniczych. Oskar Zięta, Maja Ganszyniec, Tomasz Rygalik, Robert Konieczny, Tomasz Kuchciński, Tomasz Augustyniak to tylko wybrane nazwiska uznanych na świecie polskich projektantów. Naszą pozycję uwiarygadnia też panteon nieżyjących już projektantów z lat 50., 60. i 70. – Wanda Telakowska, Bogusław i Czesława Kowalscy, Roman Modzelewski (marka Vzór, która produkuje meble jego projektu będzie odpowiedzialna za projekt polskiego stoiska na targach High Point Market), czy pierwszej połowy XX wieku – Stanisław Wyspiański, Władysław Strzemiński i wielu innych.