Kto jest właścicielem nauki?

Eksperci, reprezentujący szeroko pojęte nauki o życiu doszli do wielu wniosków. Każdy z nas, niezależnie od poziomu wykształcenia i kompetencji społecznych, ma prawo korzystać z osiągnięć nauki. Każdy ma również prawo zadawać pytania i starać się zrozumieć naukę, a szans na poznanie jej fascynujących stron jest dziś wiele. Zarówno świat nauki, jak i odpowiedzialny biznes powinien ułatwiać tę edukację.

– Gdyby ludzie rozmawiali tylko o tym, co rozumieją, zapadłaby nad światem wielka cisza”– miał powiedzieć Albert Einstein. Tym cytatem rozpoczęła się debata ekspercka pt. „Kto jest właścicielem nauki?“, zorganizowana w siedzibie firmy Bayer. Eksperci, reprezentujący szeroko pojęte nauki o życiu, doszli do wielu wniosków. Każdy z nas, niezależnie od poziomu wykształcenia i kompetencji społecznych, ma prawo korzystać z osiągnięć nauki. Każdy ma również prawo zadawać pytania i starać się zrozumieć naukę, a szans na poznanie jej fascynujących stron jest dziś wiele. Zarówno świat nauki, jak i odpowiedzialny biznes powinien ułatwiać tę edukację.

Każdy ma prawo do lepszego życia dzięki nauce

– „Kto jest właścicielem nauki?“ to pytanie postawione przewrotnie, zważywszy na wielość znaczeń pojęcia nauki. Nauka jest jednym z rodzajów wiedzy ludzkiej, a więc to ludzie, społeczeństwo jest jej właścicielem – mówił prof. dr hab. inż. Zbigniew Brzózka z Katedry Biotechnologii Medycznej Politechniki Warszawskiej. – W innych kulturach europejskich pojęcie „science” oznacza wiedzę poddaną ustalonym wymaganiom treściowym i metodologicznym, ale niekoniecznie przeznaczoną do nauczania. Natomiast w polskiej kulturze pojęcie „nauki” obejmuje zarówno wiedzę, jak i kształcenie, co może prowadzić do wątpliwości co do tego kto jest właścicielem nauki. – Jestem empirycznym naukowcem i bardzo odpowiada mi podejście, definiujące naukę jako niezależny od postaw badacza sposób powiększania zasobu wiedzy o otaczającej rzeczywistości – dodał prof. Brzózka. – Nauka może, ale nie musi, mieć praktyczne zastosowanie, niemniej w medycynie ta praktyczna strona jest pożądana – jako służąca dobru pacjentów i poprawie stanu zdrowia społeczeństw.

Edukacja: kluczowa dla docenienia nauki

Uczestnicy debaty zgodnie potwierdzili ogromne znaczenie edukacji i ukazywania fascynującej strony nauki już od najmłodszych lat. Pomaga to zrozumieć znaczenie innowacji i rozwoju, nauczyć się odwagi w myśleniu, a być może w przyszłości – związać z nią zawodowe losy. Jako przykład przytoczono Centrum Nauki Baylab, którego pomysłodawcą był Bayer, a patronem – Politechnika Warszawska. Dzięki formule atrakcyjnych, wypełnionych doświadczeniami, praktycznych zajęć Baylab stał się miejscem budzenia w dzieciach pasji do nauk o życiu. Centrum zostało utworzone w 2012 roku. W programie są zajęcia z 13 obszarów nauk o życiu – dotychczas wzięło w nich udział 300 tysięcy małych i dorosłych uczestników: zarówno w siedzibie Centrum jak również na jego mobilnych stanowiskach podczas festiwali i pikników edukacyjnych w Polsce i pięciu innych państwach.

Matematyka jest jak język smoków, w którym nie da się skłamać

Fot. ma charakter poglądowy. Źródło mat. prasowe Bayer