Ćwierć wieku metra w stolicy

7 kwietnia 1995 życie w stolicy Polski zupełnie zmieniło się. Tego dnia, dokładnie 25 lat temu w samo południe uroczyście otwarto pierwszą linię metra. Dla mieszkańców warszawskiego Ursynowa codzienne dojazdy do centrum stolicy zmieniły się nieodwracalnie. Choć należy zauważyć, że ćwierć wieku temu otwarto jedynie fragment I linii metra z Kabat do stacji Politechnika.

Historia budowy warszawskiego metra jest bardzo długa. Jak czytamy w książce „Sto lat warszawskiego metra. Od pomysłu do realizacji”, pierwsze plany budowy podziemnej kolei w Warszawie pojawiły się już w 1918 roku. Jeszcze przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości. Pierwszą uchwałę o jego budowie podjęto w 1925 roku. Dwa lata później zatwierdzono plany i rozpoczęto badania geologiczne. Kryzys z początku lat 30. XX wieku spowodował zastopowanie tych działań. W 1938 roku Stefan Starzyński powołał Biuro Studiów Kolei Podziemnej, które zaktualizowało plany oraz rozpoczęto budowę. Druga Wojna Światowa po raz kolejny zatrzymała budowę metra w stolicy. Zaraz po wojnie chciano kontynuować budowę według przedwojennych planów, ale szybko te pomysły porzucono. Po zmianach ustrojowych planowanie rozpoczęto od początku. Nowy pomysły z początku lat 50. dotyczyły budowy podziemnej komunikacji zbiorowej. Wzorowane na metrze moskiewskim powstały plany budowy w Warszawie metra głębokiego. Wydrążono pierwsze tunele na warszawskiej Pradze. Jednak w 1957 roku prace definitywnie przerwano.

Ponownie prace nad budową warszawskiego metra rozpoczęto w połowie lat 70. W 1982 roku Rada Ministrów podjęła decyzję o ich realizacji. Oficjalnie 15 kwietnia 1983 roku zainaugurowano konstrukcję wbicie stalowego pala. Budowa oczywiście napotkała problemy spowodowane transformacją gospodarczą w 1989 roku. Pierwszy 11-kilometrowy odcinek ze stacji Kabaty do stacji Politechnika otwarto po 12 latach budowy 7 kwietnia 1985 roku. Dokończenie pierwszej linii metra trwało kolejne 13 lat. 25 października 2008 budowa pierwszej linii metra została zakończona.
Budowa drugiej linii metra choć z problemami postępuje zdecydowanie szybciej. Umowę na realizację centralnego fragmentu podpisano w 2009 roku. Dwa lata później budowę rozpoczęto, a ukończono rok po planowanym zakończeniu, w 2014 roku. Pierwsze pociągi pojechały II linią metra 8 marca 2015 roku. Kolejne stacje zostały otwarte w 2019 roku po praskiej stronie Wisły oraz kilka dni temu 4 kwietnia 2014 kolejne na Woli. Następne odcinki II linii są już w budowie, a cała II linia metra ma zostać ukończona do 2023 roku.

Obecnie metro w Warszawie ma 32,4 kilometra długości i składa się z 31 stacji. W 2018 roku z warszawskiej kolei podziemnej skorzystało 190 milionów pasażerów.

ZOBACZ TAKŻE:

Kolejne nietypowe odkrycie na budowie metra