Kości prehistorycznych zwierząt na budowie metra

Mamut bądź słoń leśny oraz prażubr – fragmenty tych zwierząt odnaleziono podczas budowy II linii metra po prawej stronie Wisły.

Budowa odcinka wschodniego linii M2 dostarcza bardzo ciekawych znalezisk. Dzięki bezpośredniemu nadzorowi archeologicznemu nad tą inwestycją kolejne znaleziska nie blokują postępu prac: eksperci zajmują się nimi zaraz po ich odnalezieniu, zabierają je, a ekipa budowy metra szybko wraca do pracy w danym miejscu.

Czaszka prażubra na Bródnie

Na stacji Bródno, na wysokości bloku położonego przy ul. Kondratowicza 19, na głębokości około 15 m odkryto wśród mas piasku rzecznego czaszkę najprawdopodobniej prażubra. To górna część czaszki z dwoma rogami.

Rozpiętość rogów zwierzęcia to 90 cm. Maksymalna rozpiętość rogów współczesnych żubrów to 70-80 cm, zaś u prażubra wynosiła ona średnio od 100 do 120 cm. Odkryty fragment czaszki należał więc najpewniej do osobnika stosunkowo młodego.

Kości prażubra i mamuta na Zaciszu

Z kolei na stacji Zacisze w trakcie prac na poziomie –2 (na głębokości około 9 m) odkryto dwa dobrze zachowane kręgi oraz kilka drobnych fragmentów kości. Szczątki pochodzą prawdopodobnie od prażubra bądź tura.

Na tej samej stacji wydobyto też fragmenty ciosu ssaka słoniowatego – mamuta bądź słonia leśnego. Zwierzęta te żyły na terenie Polski w plejstocenie, czyli epoce lodowcowej.

Szczątki trafiły do Państwowego Muzeum Archeologicznego, gdzie zostały zabezpieczone. Badacze ustalają teraz do jakiego gatunku należał cios. Jest to jeden z największych znanych ciosów – w obwodzie ma ok. 51 cm, co oznacza, że było to starsze zwierzę.

Nie są to pierwsze takie znaleziska podczas budowy II linii metra. W 2018 r. przy stacji Płocka na Woli odnaleziono duże fragmenty szkieletu słonia leśnego. Znalezisko ma 115-132 tys. lat. Jak ustalili badacze, zwierzę miało ponad cztery metry wysokości i ważyło aż siedem ton

Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie inwestycji wartej 1 397 895 000 zł, ma czas do września 2021 roku. 

ZOBACZ TAKŻE:

Karwowski i Maliniak “zamieszkali” na Ursynowie

Fot., źródło ztm.waw.pl