Co kryją w sobie orzechy włoskie? Zdziwicie się!

Lista pozytywów, wynikających ze spożywania orzechów włoskich wydaje się nie mieć końca. Mimo iż posiadają ok 60 procent tłuszczu, to w niedużych ilościach warto regularnie po nie sięgać. Dlaczego? To one są bowiem bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), których posiadają aż 40 procent. Liczby te wydają się imponujące, a to zdecydowanie nie koniec pozytywnych właściwości orzechów włoskich. Co więc kryją w sobie Juglans regia?

Wielu może się wydawać, że orzechy włoskie pochodzą z…Włoch. Nic bardziej mylnego, bowiem nazwa pod jaką są znane w Polsce niekoniecznie jest zbieżna z tą pod jaką widnieją w innych krajach. I tak w innych krajach jest też nazywany orzechem angielskim, perskim orzechem lub też po prostu Juglans regia – czyli prawidłową nazwą systematyczną. Dlatego też przypisywanie geograficzne temu produktowi, nie jest wskazane. Uważa się, że Juglans regia wywodzi się z Azji Centralnej, w szczególności z prowincji Xinjiang. Stamtąd orzech rozpoczął swój marsz w stronę innych krajów a najwcześniej zaobserwowano go w Kazachstanie, Uzbekistanie, Kirgizji, Nepalu, Bhutanie, Tybecie, w północnych Indiach, Pakistanie i Sri Lance.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe

Historia historią ale warto skupić się jednak na cennych właściwościach orzechów włoskich. Wspomniane we wstępie wielonienasycone kwasy tłuszczowe są niezwykle istotne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. – Mają wpływ na regulację ciśnienia krwi a także na stężenie cholesterolu w nich. Ponadto zmniejszają zlepianie się płytek krwi, co działa antymiażdżycowo, czyli chroni przed zawałem. To ciągle nie wszystko bowiem posiadają one także właściwości przeciwzapalne, a także poprawiają samopoczucie (hamują wydzielanie neurohormonów, będących przeciwnikami hormonu szczęścia – serotoniny. Wpływają również na stan oczu – tłumaczy Konrad Pych, kierownik ds. Sprzedaży i Marketingu firmy Hebar Sp. z o.o. producenta bakalii, laureata Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”.

Juglans regia w codziennym menu

Wprowadzenie takich orzechów do codziennego jadłospisu nie jest trudne, ponieważ można je z powodzeniem dodawać do znacznej liczny dań. Czy to sałatki, kanapki, sosy, płatki śniadaniowe czy też słodkie desery. Warto też traktować je jako przekąskę, gdy dopadnie nas „trudna” chwila w ciągu dnia. Ich garść waży jedynie 30 gramów a ilość ta stanowi odżywczą oraz sycącą przekąskę dostarczającą ok. 200 kcal – dodaje Konrad Pych. Podobną liczbę kalorii dostarcza czekoladowy batonik, który już nie jest tak zdrowym rozwiązaniem, bowiem to orzechy włoskie posiadają pokaźne wartości odżywcze.

Błonnik i kwasy omega 3

 W 100 gramach orzechów włoskich znajdziemy niemal 7 gramów błonnika, co stanowi około 1/3 dziennego zapotrzebowania na nie. Ponadto około 65 proc. masy wspomnianych orzechów stanowi tłuszcz. W tym nienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega – 3, tak niezbędne do prawidłowego funkcjonowanie organizmu człowieka. W orzechach włoskich widoczna jest dobra proporcja pomiędzy kwasami tłuszczowymi omega 3 oraz omega 5 (1:4), co czyni je jeszcze zdrowszymi. Zawartość kwasów omega-3 wpływa na obniżenie ryzyka depresji. Jak widać prozdrowotne właściwości orzechów włoskich są ogromne. Warto jednak pamiętać, aby osoby, które posiadają problemy np. z kamieniami nerkowymi nie przesadzały z ich spożyciem. Zawarte w orzechach szczawiany przyczyniają się bowiem do tworzenia kamieni.

Orzechy włoskie wpływają na urodę i umysł?

Tak, dokładnie. Orzechy włoskie mają wpływ na urodę! Zwalczają wolne rodniki  Nasz organizm wówczas wolniej się starzeje i dłużej pozostaje w dobrej formie. Co więcej, zawarte w orzechach włoskich polifenole są bronią w walce o nasze zdrowie, szczególnie w późnym wieku tłumaczy przedstawiciel firmy Hebar. Nie bez przyczyny każdy choć raz w życiu słyszał, że to właśnie jedzenie tej odmiany orzechów wpływa na mózg. Dzięki ich regularnemu spożywaniu usprawnia się proces myślowy a także poprawia pamięć. U osób starszych zaś wpływa na zachowanie funkcji poznawczych na wysokim poziomie.

ZOBACZ TAKŻE:

Orzechy mogą zastąpić ryby

Co jeść, żeby mieć dobry humor?

Fot. ma charakter poglądowy. Źródło docenpolskie.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *