Co warto wiedzieć o winach czerwonych (tylko dla dorosłych)

Bogactwo smaków, duża różnorodność, a nawet właściwości prozdrowotne to tylko niektóre zalety win czerwonych. Na świecie jest około 100 tys. odmian winorośli, ale większość win powstaje z ok. 150 szczepów. Co jeszcze warto wiedzieć o winach czerwonych?

– Wina czerwone cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem. Przede wszystkim lubimy gatunki o dość niskiej kwasowości, zdecydowanych i łatwych do określenia aromatach oraz gęstej i niezbyt tanicznej strukturze. Typowo jesienne potrawy jak grzyby, warzywne i mięsne sosy, gęsina oraz dziczyzna tworzą z nimi idealne połączenia – mówi Mikołaj Kondrat, prezes Kondrat Wina Wybrane.

O czym warto pamiętać wybierając i podając czerwone wino? 

Wina czerwone z wiekiem jaśnieją. Ich barwa jest także zależna od rodzaju winorośli i klimatu, w jakim powstały. Młode będą miały odcień rubinowy z fioletowymi refleksami, który z wiekiem będzie zmieniał się w kierunku ceglastego, a nawet brązowego.
Nie bójmy się win z zakrętką. Są już standardem na całym świecie i stosuje się je nawet przy bardzo prestiżowych i uznanych tytułach. Pamiętajmy również, że wina czerwone warto otworzyć kilka godzin przed konsumpcją. Pozwoli to na lepsze wydobycie aromatów zamkniętych w butelce, a gdy nie ma już na to czasu to możemy przyspieszyć proces natlenienia wina poprzez przelanie  go do karafki.

Jeśli zaś zakupione wino nie trafiło w nasze kubki smakowe to plasterki pomarańczy, cynamon, goździki i ewentualnie odrobina miodu lub soku z malin zwykle wystarczą, by przygotować smaczny grzaniec.

Łyk wina dla zdrowia 

Za właściwości prozdrowotne win czerwonych odpowiada przede wszystkim resweratrol (polifenol). Badania wykazały, że wywiera korzystny wpływ na układ krwionośny, ponieważ hamuje agregację płytek krwi i tym samym zapobiega powstawaniu niebezpiecznych zakrzepów. Ponadto zmniejsza wchłanianie cholesterolu LDL do ścian naczyń krwionośnych, a także obniża ciśnienie krwi. Badania sugerują również, że związek ten spowalnia rozwój procesów nowotworowych.

Najwięcej przeciwutleniaczy mają pinot noir, tannat i merlot. Pamiętajmy również, że według naukowców, korzystna dla zdrowia porcja wina to jeden kieliszek dziennie, czyli ok 125 ml.

Czerwone wino i jedzenie 

Wina o wyraźnej strukturze i smaku dobrze łączą się z potrawami na bazie śmietany, czy z dodatkiem ciemnych sosów, starzonymi serami, pieczonym i smażonym mięsem, a także z mocnymi przyprawami. Tworzenie idealnych połączeń jest trudne, dlatego warto korzystać z podpowiedzi profesjonalistów. Pomocnym narzędziem jest mechanizm rekomendacji stworzony np. na blogu Kondrat Wina Wybrane*. Poniżej kilka sprawdzonych połączeń:

  1. Lekkie wina czerwone dobrze komponują się z wędlinami, zimnymi przystawkami oraz pieczonym drobiem.
  2. Do wołowiny pasują syrah, cabernet sauvignon i argentyński malbec.
  3. Pinot noir, tempranillo i nebbiolo dobrze komponują się z kaczką i gęsiną.
  4. Do dziczyzny najlepsze będzie wytrawne wino czerwone o nieco większej koncentracji jak monastrell.
  5. Wieprzowina dobrze komponuje się z cabernet sauvignon, primitivo i carménère.
  6. Wina z regionu Rioja na bazie szczepu tempranillo pasują do potraw z grzybami.
  7. Owocowe sangiovese, a także barbera lub syrah polecamy do pizzy.
  8. Cabernet sauvignon pasuje zarówno do cheddara jak i wędzonego oscypka.
  9. Twarde, żółte sery jak bursztyn, czy grana padano wymagają win o większej intensywności smaku i zawartości tanin jak nebbiolo, tempranillo, czy petit verdot.

Pamiętajmy, że alkohol jest tylko dla osób pełnoletnich i najlepiej spożywać go w rozsądnych ilościach.

ZOBACZ TAKŻE:

Co sprawia, że jedno wino możemy nazwać wegańskim a inne nie?

Fot. ma charakter poglądowy. Źródło newseria.pl/biuro prasowe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *