Czy pandemia usprawiedliwia overbooking?

Do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpływają pytania od konsumentów dotyczące sprzedaży większej ilości biletów niż mają miejsc na pokładzie. Ze zgłoszeń wynika, że niektórzy przewoźnicy uzasadniają praktykę panującą pandemią Covid-19. Jakie prawa przysługują w takiej sytuacji pasażerom? Wyjaśnia Europejskie Centrum Konsumenckie przy UOKiK.

Linie lotnicze tłumaczą, że sprzedają więcej biletów niż mają miejsc na pokładzie z powodu pandemii. Czy pandemia ma faktycznie ma z tym związek? Jak wynika ze zgłoszeń konsumentów, przewoźnicy tłumaczą, że obawiają się wolnych miejsc w samolocie z powodu obostrzeń, braku szczepień, czy pozytywnych wyników testów na Covid-19. Warto zwrócić uwagę, że w przedstawionych wyżej sytuacjach, linie lotnicze nie mają obowiązku zwrotu środków za niewykorzystane rezerwacje. Wyjątkiem są taryfy biletowe – zwykle droższe, pozwalające na bezkosztowe odwołanie rezerwacji, czy zmianę terminu wylotu.

Pamiętajmy jednak, że jeżeli linia lotnicza odmówi nam wejścia na pokład z powodu braku miejsca, nawet jeżeli tłumaczy się pandemią, przysługuje nam:

  • prawo do opieki: posiłków i napojów,
  • prawo do wyboru pomiędzy zwrotem kosztów biletu a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego połączenia,
  • zakwaterowanie w hotelu, gdy występuje konieczność oczekiwania przez jedną lub więcej nocy na lot zastępczy oraz transport między lotniskiem a hotelem,
  • odszkodowanie od 250 do 600 euro (w zależności od długości trasy).

Należy zaznaczyć, że przewoźnik lotniczy powinien  najpierw wezwać ochotników do dobrowolnej rezygnacji z ich rezerwacji w zamian za korzyści na warunkach uzgodnionych pomiędzy danym pasażerem a przewoźnikiem lotniczym.

Jak obliczyć odszkodowanie za overbooking?

Przydatnym narzędziem do wyliczenia wysokości odszkodowania jest Kalkulator Praw Pasażera (konsument.gov.pl/kalkulator-praw-pasazerow-linii-lotniczych/).
Wystarczy wpisać lotnisko wylotu oraz lotnisko miejsca docelowego, a kalkulator sam wyliczy wysokość rekompensaty.

Jeżeli linia lotnicza nie zadba o opiekę pasażerów w czasie oczekiwania na lot zastępczy i pasażerowie na własny koszt będą musieli wykupić nocleg, transport lub posiłki, powinniśmy zadbać o dowody w postaci paragonów. O zwrot należy się wówczas ubiegać, wysyłając pisemną reklamację do przewoźnika. Zestawienie formularzy reklamacyjnych większości europejskich linii lotniczych znajduje się na stronie: konsument.gov.pl/misc/faq-support/formularz-reklamacji/.

Masz problem? Zgłoś go do ECK!

Jeżeli nie możesz dojść do porozumienia ze sprzedawcą zarejestrowanym w innym kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, zgłoś się po pomoc lub poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Więcej: konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.

Polacy wypoczywają z telefonem w ręku, odbierając telefony służbowe i odpisując na firmowe emaile