Ulubione i nowe owoce w diecie Polaków

Kantar wymienia sezonowych ulubieńców i obiecujące nowości z 2021 roku. Ulubionym owocem Polaków jest truskawka. To także najbardziej czekany i najpopularniejszy owoc sezonowy. Kolejnym hitem jest borówka, która podbiła rankingi najzdrowszych owoców na całym świecie. To ulubiony owoc polskich dietetyków i specjalność eksportowa. Polskie borówki znają konsumenci w ponad 30 krajach, na 4 kontynentach. Wśród nowości, które podbiły rynek krajowy w mijającym roku jest minikiwi i jagoda kamczacka. Oba gatunki zyskują nowe kanały dystrybucji i oba mają już po blisko 4 miliony konsumentów.

Naszą największą sezonową gwiazdą są truskawki. Jak jest sezon na truskawki, to jedzą je praktycznie wszyscy. Jeśli chodzi o truskawki, to zauważyliśmy, że rośnie konsumpcja poza sezonem. W grudniu, pod koniec roku kalendarzowego, mamy 2 miliony ludzi więcej niż rok temu, którzy jedli truskawki. W sezonie truskawki zyskały milion nowych klientów. W sezonie truskawki jadło 28,4 mln konsumentów.

– Kolejny nasz sezonowy lider to borówki. Gdy jest lato, lipiec, sierpień, ponad połowa Polaków deklaruje, że je borówki. Jest to zdecydowanie więcej niż było rok temu. Tylko w szczycie sezonu 2021 borówka zyskała ponad 2,5 miliony klientów, w sumie było ich ponad 17,1 mln. Jest to cały czas rosnący trend – mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar.

Mamy też gatunki, które dopiero wchodzą do naszej diety. Tutaj wyróżnić trzeba minikiwi i jagodę kamczacką. Jagoda kamczacka to owoc wiecznej młodości, postrzegana jest jako owoc przyszłości i „nowa borówka”. Coraz popularniejsze jest minikiwi. Jemy je bez obierania, jako owoc wyjątkowo zdrowy i wzmacniający odporność jesienią.

Jeśli chodzi o jagodę kamczacką sezon zaczęliśmy od 10% w czerwcu, w lipcu deklaracje spożycia sięgnęły 12%. To przekłada się na grubo ponad 3 miliony ludzi, którzy jedli je w różnej formie.

Jeśli chodzi o minikiwi, to jest ich jeszcze więcej, ponad 12%. To przekłada się na blisko 4 miliony konsumentów. Oba gatunki widać, że rosną, są coraz modniejsze.

Jako Kantar już od 2 lat prowadzimy badania konsumpcji warzyw i owoców. Monitorujemy jakość diety Polaków. Jest to dla nas niezwykła przygoda, możemy uczestniczyć w integracji całego sektora. Widzimy, że tutaj się naprawdę udało, że ludzie razem pracują, tak żeby owoców i warzyw jedzono więcej. Dieta Polaków może być lepsza i to jest dla nas naprawdę bardzo ważne, że możemy w tym uczestniczyć i pomagać – mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar.

– Czujemy jakąś misję. Sami pamiętamy o talerzu, kiedy siadamy do posiłku, wiemy, że połowa tego co jemy to powinny być warzywa i owoce. Dzięki współpracy wiemy, że dieta Polaków może być lepsza, a dzięki badaniom, że Polacy chcą tej lepszej diety – dodaje Agata Zadrożna.

ZOBACZ TAKŻE:

Dlaczego warto jeść owoce i warzywa? Ważny apel dietetyka!

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw  „Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding. Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Finansowany jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.